|
O KAVI
I UTJECAJU KAVE
NA ORGANIZAM
Dolazak
kave u naše krajeve
Djelovanje kave poznato je već
više od 3.000 godina. Počeci su joj vezani uz etiopsko pleme Galla. Naime,
ti Etiopljani miješali su plod kave sa životinjskom masti i konzumirali ga
kao stimulans prije odlazaka u bitke.
Iz Etiopije kavu su prenijeli
arapski trgovci u Arabiju gdje su ju počeli kultivirati i nazvali
uobičajenim nazivom za svako piće – qahwa. Kako im je alkohol bio zabranjen,
kava postajala sve popularnija, a riječ qahwa postala je sinonim za
dragocjeni crni napitak.
Putujući svijetom, kava je
stigla u Europu 1615. godine putem mletačkih trgovaca. Iz Venecije širi se
cijelom Italijom gdje se mnogi, a naročito Rimokatolička Crkva protive
njenom korištenju.
Vidjevši kako kava odvlači ljude iz crkve, što su i
muslimani doživjeli mnogo ranije u Meki, biskupi su se obratili tadašnjem
papi Klementu IX. Namjera im je bila da Papa zabrani taj đavolji napitak.
Međutim, Papa je zaključio kako bi bilo najpametnije da kavu krsti.
Time je kava postala i
kršćansko piće uz papin blagoslov.
Utjecaj kave na organizam
Kava i raspoloženje

Australski znanstvenici uspjeli su dokazati kako kava poboljšava obrađivanje
informacija i opseg slušanja, te primanja poticajnih poruka. Oni tvrde da
kofein kod ljudi stvara bolje raspoloženje i jača sposobnost razmatranja
sadržaja poruke, zbog čega se lakše služe s porukom.
Kava održava vaš mozak
zdravim

Desetogodišnje istraživanje pokazalo je kako kod osoba koje piju tri šalice
kave dnevno manje opada mentalna sposobnost u kasnijim godinama.
U istraživanju provedenom na Nacionalnom institutu za javno zdravstvo u
Nizozemskoj sudjelovalo je 676 osoba iz više europskih zemalja, a promatrani
su kroz deset godina. Testovi kojima su se ispitivale njihove kognitivne
sposobnosti pokazali su kako je mentalna sposobnost osoba koje nisu pile
kavu opadala četiri puta brže.
Prema objašnjenju znanstvenika koji su proveli istraživanje kofein ojačava
memoriju tako što utječe na moždane receptore.
Kava utječe na krvni tlak

2002. godine istraživanje provedeno na jednom sveučilištu u SAD-u, provedeno
na 1.000 studenata medicine pokazalo je kako osobe koje konzumiraju veće
količine kave imaju povišen krvni tlak.
Uzrokuje li kava srčani infarkt?

Istraživanje završeno 2000.-te godine provedeno na 20.000 Finaca dalo je
neosporive dokaze povezanosti konzumiranja velikih količina kave i srčanih
bolesti.
Bolovi u leđima

Osobe koje piju manje od jedne šalice kave dnevno češće pate od bolove u
leđima.
Dijabetes i kava

Istraživanje provedeno 2003. na Harvardu pokazalo je kako osobe koje piju do
pet šalica kave dnevno smanjuju rizik dijabetesa tip 2 za 30%.
Sastojci u kavi
Kofein, kemijske formule C8H10O2N4, glavni je sastojak kave odgovoran za
većinu učinaka na organizam. Osim kofeina, kava sadrži i trigonelin koji se
pod utjecajem topline, dakle pri kuhanju pretvara u vitamin niacin (iz grupe
B vitamina). Kava također sadrži oko 600 isparivih mirisa, bjelančevine,
vodu, masnoće i mineralne soli.
Sve vrste kave
Englez, George Constant Washington, koji je živio u Gvatemali, zaslužan je
za postojanje instant kave, a švicarska tvrtka "Nestle" zaslužna je
za proizvodnju današnje "instantice".
Espreso uređaj, koji je 1901. patentirao Luigi Bezzera, stvorio je još
jednu vrstu kavopija. Espresso je napitak spravljen puštanjem pare pod
pritiskom kroz kavu. Mnogo je bogatiji i koncentriraniji nego standardne
filtar kave. Koristi se kao osnova za puno vrsta popularnih napitaka, kao
što su cappuccino ili latte.
Ljubitelji cappuccina trebali bi zapamtiti ime Talijana Achillesa i
Gaggie koji je usavršio espreso uređaj i omogućio proizvodnju cappuccina.
Cappuccino je napitak spravljen od espresso kave i jednakih količina
zagrijanog i zapjenjenog mlijeka. Vruće mlijeko se miješa sa espresso kavom,
a pjena od mlijeka se stavi na vrh. Najčešći omjer koji se koristi je 1/3
espresso kave, 1/3 zagrijano mlijeko i 1/3 pjene od mlijeka.
Americano je espresso napitak spravljen od espresso kave koja se stavi u
šalicu s vrućom vodom.
Latte je napitak spravljen od espresso kave i šalice zagrijanog mlijeka.
Omjer koji se koristi je 1/3 espressa i 2/3 zagrijanog mlijeka.
Macchiato je napitak spravljen od espresso kave sa vrlo malo zagrijanog
ili pjene od mlijeka dodanog na vrh.
Doppio je napitak spravljen od dvije čašice espresso kave i jedne čašice
vruće vode
Iako
će prave kavopije sa sumnjom gledati na kavu bez kofeina treba znati
da se ona već dugo pije. Postupak dekofeinizacije kave, naime, postoji još
od 1903. godine, kada je njemački trgovac Ludwig Roselius poklonio
znanstvenicima veću količinu oštećenih zrna kave koja nije mogao prodati.
Oni su, osmislili način kako da uklone kofein ne bi li ga ostalo tek 2
do 4 miligrama po šalici, a da pritom ne unište izvorni okus.
Ovisnost o kavi
Sredinom prošle godine francuski su znanstvenici došli do zaključka kako
kava ne stvara ovisnost.
Astrid Nehlig iz laboratorija INSERM-a, francuskog Nacionalnog instituta za
zdravlje, objavila je da davanje umjerenih doza kofeina štakorima ne potiče
aktivnost u dijelu mozga nazvanom nucleus accumbens, koji ima ulogu u
ovisnosti. Za razliku od kofeina i najmanje doze kokaina, amfetamina,
nikotina i morfija aktiviraju taj dio mozga.
Iako
kofein ima neke zajedničke osobine s opojnim drogama teško da bi se mogao
smatrati drogom, jer su glavni mehanizmi djelovanja kofeina i droga potpuno
drugačiji.
|